Ярки цветове и ярки послания на ready-to-wear 2019

Това са квалификации, които обикновено принадлежат на haute couture ревютата, но за есента на 2019 дизайнерите надминаха всички най-смели очаквания и ни „зашлевиха” с такава доза екстравагантност, че погледите ни се размазаха и не сме много сигурни какво точно виждаме. Две са нещата, които успяваме да различим сред дима, покрил кетуолка след разпалените модни шоута, носещи със себе си най-гръмките послания – цвят и съобщение!

В couture седмицата единствено Viktor & Rolf минаха две крачки пред останалите с изпъчени напред гърди, които бяха покрити с огромни слогани на фона на възможно най-ярките нюанси от цветната палитра.



В ready-to-wear седмицата, обаче, не е така! Битката за власт на подиума се води ужасяващо и докарва до покъртителни резултати. Някой от тях ще ви представим в рубриката ни „неModno”, защото границата им с грозното е толкова тънка, че косъм би се видял дебел в сравнение с нея. Тук говорим за онова ‘празно грозно’, което не носи в себе си смисъла. Грозотата в изкуството и модата не носи онези характеристики за естетика, които са приети за норма с времето, но е заредена с онзи смислен заряд, който разказва история, макар и грозна, макар и тъжна. Светът, в който живеем, все пак не е никак красив, особено последните десетилетия и точно това се опитват да ни покажат създателите на изкуството, като към тях твърдо добавяме и моделиерите и дизайнерите.



С всяка следваща колекция те се опитват да насочат вниманието ни към някой наболял проблем и с последните си няколко ревюта точно това прави неостаряващата бунтарка Вивиан Уестууд.



Нейното модно шоу бе един своеобразен и напълно реален протест, проведен с плакати и слогани в защита на устойчивото развитие. Самата тя поведе армията от модели с послания към всички. И не на последно място те показаха тоалетите на марката. Сред тях имаше всичко, наистина всичко – от рокли, откриващи раменете, вталени сака, визии „без панталони”, мъжки рокли, развлечени ансамбли, както за мъжете, така и за жените.



Ревю, тотално размиващо половите рамки. Примесено с фанатизирана еклектика и крайност в измеренията. Всеки отделен ансабмъл от 77 lineup „крещеше” послание. Някои бяха изписани с директни мисли, други носеха образа на самата дизайнерка, трети показваха скрита, но явна идея.



Ревюто бе обсипано със знаци, символизиращи протеста на дизайнерката – мръсни лица на моделите, вместо грим, голи мъже, разчорлени коси, грозни комбинации.



Реалната грозота на 21 век – 2019 година. И нещата нямат тенденцията да станат красиви.



Модното шоу на Halpern също „викаше”, но с цветове и много металически блясък. Майкъл Халперн е първият от младото си поколение, който направи сериозно обръщение към блясъка. Рискувайки да отиде към пълен бляскав диско-ескапизъм (вдъхновен отново от легендарното Studio 54), като своеобразна реакция срещу натрупващия се политическа мрак.



Американците веднага го разпознаха като един от тях – дрехите му населяват луксозните гардероби, откакто завърши магистратурата си в Central Saint Martins MA през 2016.
Сега, когато преувеличеният блясък е истинско движение, Халперн е взел лиценз да го изтласка на ново ниво, насочвайки публиката си към балната зала „Deco“ в Park Lane hotel, потапяйки ги в екстравагантната Erté-inspired drama.



„Родителите ми имаха книги с илюстрации от Erté у дома, които прегледах още като дете. Той е направил всички тези невероятни рисунки на изкривени, змийски жени и образи, които преминават от цветя към животни.”

За тези, които се чудеха дали Халперн може да отиде отвъд неговите сигнатурни пайетени пожари и корсети от 70-те години (които са много копирани), това беше неговият отговор: обемни оперни палта с качулки, богато украсени халтери с кристални чокъри, ламе Deco принтовки, златен и черен бродиран пижама костюм от 20-те години.



В главната роля са пайетите. Но този път той бе превърнал своя glam костюм в нов сребърен двукомпонентен, падащ от раменете, водопад в комбинация с подходящи панталони и добави серия от по-прости къси роклички, в розово dégradé без ръкави с асиметрично нарязана пола.



Редактор: Марина Делева